Teatr BRO – zabawa i wysiłek udawania

TEATR Biuro Rzeczy Osobistych – BRO

O Teatrze BRO dowiedziałem się w zeszłym, 2019 roku, kiedy zostałem zaproszony na spektakl „Hamlet uczta”, w którym występowali moi przyjaciele z niepełnosprawnością.  Obserwując grę aktorską, zastanawiałem się nad treścią sztuki, ale także uświadomiłem sobie, jak bardzo ja sam, mimo ośmioletniego zaangażowania w L’Arche, nie doceniam artystycznych możliwości osób z niepełnosprawnością intelektualną. Do dziś jestem pod wrażeniem ich występu.

Na stronie internetowej wyczytałem, że Teatr Biuro Rzeczy Osobistych został założony w Gdyni, w 1998 roku przez pana Zbigniewa Biegajło i jest przez niego prowadzony do dziś. W teatrze grają – między innymi – aktorzy z niepełnosprawnością intelektualną.

„Tworzony przez nich teatr to nie tylko terapia, ale również działalność artystyczna otwarta na spotkanie z publicznością. Na chwilę obecną grupa liczy ośmiu stałych aktorów i gościnne osoby pochodzące z terenów Gdyni. Teatr prowadzi zajęcia warsztatowe, próby i pokazy spektakli, otwarte zajęcia teatralne prowadzone przez niepełnosprawnych aktorów oraz letnie obozy teatralne. Zespół dąży do usamodzielnienia i zaistnienia jako grupa poprzez realizację spektakli, pozwalających na odbiór i ocenę w kategorii sztuki. W trakcie swojego istnienia BRO zrealizowało kilkanaście spektakli oraz brało udział w realizacji filmów dokumentalnych i fabularnych, współpracując z uznanymi twórcami.”

Intrygowało mnie bardzo, jak sami aktorzy przeżywają swój udział w grupie teatralnej. Przeprowadziłem zatem wywiad z pięciorgiem moich przyjaciół należących do grupy inicjatywnej L’Arche Gdynia, którzy są członkami Teatru BRO. Niektóre odpowiedzi bardzo mnie zaskoczyły i dały mi do myślenia.

Oliwia Cubala (31 lat), jest w grupie od lat siedmiu. Kiedy trafiła na scenę, znalazła wielu znajomych, którzy ją akceptują, nawet kiedy bywa dla nich nieznośna. Grając w przedstawieniach, czuje dużą odpowiedzialność i tremę.

 

„Trochę się denerwuję, nie wiem, dlaczego. Czasem czuję dyskomfort.

Nie jest łatwo być aktorką i wystąpić przed publicznością.”

 

Kiedy rola jest trudna, a nadmiar pracy bywa męczący, miewa chwile słabości. Wspierana przez rodziców i przyjaciół, mówi sobie, że po prostu musi iść do przodu. Ogromną radość sprawia jej przebieranie się w różne stroje i robienie makijażu. Kiedy po spektaklu widzi klaszczących i wiwatujących widzów, za każdym razem czuje się zaskoczona, przepełniona energią i zadowoleniem. Oliwia wiąże swoje marzenia ze sceną. Ma nadzieję zostać w przyszłości piosenkarką i tancerką. Chce bardzo wydać kiedyś własną książkę.

Trzydziestosześcioletni Ariel Wojtanik jest w grupie teatralnej od 6-ciu lat. Wspierany przez swoją rodzinę i bliskich cieszy się, że jest aktorem. Dużo trudności sprawia mu czytanie i czasem obawia się, że może mu coś nie wyjść na scenie. Krytykę przyjmuje z pokorą, a pochwałę z dumą. Twierdzi też, że rzadko czuje się przepracowany i chętnie podjąłby się jeszcze większej odpowiedzialności.

 

„Jest luz, trzeba wrzucić dużo luzu i trzeba wrócić do domu, by odpocząć”

Tomasz Macniak (48 lat), jest w Teatrze BRO od samego początku.  Bardzo cieszy się, że jest aktorem. Cała grupa jest dla niego ważna i bardzo sobie ceni wspólne występowanie na scenie.

„Gramy jako zespół.”

 

W swojej teatralnej karierze poznał wielu utalentowanych aktorów, którzy inspirują go do motywowania grupy, aby razem grali coraz lepiej. Dużo czasu zajmuje mu nauka tekstów do licznych spektakli i przez to czuje stres. Choć bywa zły, kiedy coś nie wyjdzie i kiedy słyszy krytykę, to pochwały przyjmuje ze skromnością.

„Trzeba grać każdego, kogo każą, nie można narzekać.”

Czterdziestoletnia Anna Kujawska dołączyła do teatru w 2004 roku. Z początku bała się, że ludzie, z którymi przyjdzie jej pracować, zawiodą jej zaufanie. Z czasem jednak przekonała się, że to właśnie współpraca z nimi daje jej największą satysfakcję.

„Na początku było tak, że trochę się bałam, ale koledzy mi pomogli, przekonali mnie.”

Nigdy nie była zmęczona spektaklami czy próbami, a wręcz przeciwnie, czuła się po nich bardzo ożywiona, nawet jeśli aktywność przy produkcji filmów potrafiła być wyczerpująca. Gra bardzo ją cieszy i nie może się doczekać premiery filmu, nad którym obecnie pracuje. Przed występami na scenie czasem boi się, że może czegoś zapomni, chociaż do tej pory wszystko jej się udawało. Doświadczenie aktorskie buduje w niej pewność siebie i być może dlatego potrafi zachować spokój ducha, słysząc czasem krytyczne uwagi. Anna marzy również o tym, by spotkać aktora grającego Bohuna w „Ogniem i mieczem”. Zaznacza jednak, że oba pragnienia mogą okazać się dla niej bardzo trudne do zrealizowania.

Adam Siekierzyński (44 lata) już dwudziesty rok zajmuje się aktorstwem. Ta branża spodobała mu się od samego początku.

 „Poczułem, że to fajna rzecz, być aktorem, pokazać się dla ludzi.

Jest to zabawa udawania.”

 

Dużo pracy, praktyczne ćwiczenia oddechowe i emisji głosu, które czasem wykonywane są nawet podczas posiłków, ciągłe powtórki i niewiele odpoczynku bywają trudne, ale nie zniechęca to Adama do występowania na scenie. Chciałby mieć zawsze siły do pracy i być zadowolonym z życia. Radość sprawiają mu nagrody, np. dyplom, ale ważniejsze są dla niego uśmiechy na twarzach ludzi.

 

„Można się pokazać ludziom osobiście, nie tylko duchowo, ale osobiście.

Ludzie czasem mogą popatrzeć, a potem poplotkować, popisać w Internecie.”

 

Adam nie poddaje się krytyce ani tremie przed występami. Przyznaje jednak, że kiedyś poczuł stres, gdy zdarzyło mu się zapomnieć tekstu i musiał sam coś wymyśleć.

W publikacjach na stronie Teatru znalazłem współbrzmiącą z wypowiedziami aktorów opinię: „Teatr BRO udowadnia, że niepełnosprawność nie jest przeszkodą w osiąganiu wysokiego poziomu pracy artystycznej. Aktorzy nie tylko uczestniczą w życiu kulturalnym, ale także kreują swój nowy wizerunek jako osób aktywnych i twórczych. Stale odkrywają swoje mocne strony i dzięki temu wzrasta ich poczucie własnej wartości.”

Faktycznie, kiedy rozmawiałem z członkami teatru, widoczna była ich duma i wszyscy wyrażali chęć dalszego rozwijania się w sztuce aktorskiej. Dzięki teatrowi uczą się, jak być zgranym zespołem nie tylko na scenie, ale i poza nią. Mimo wielu trudności, z jakimi się zmagają, nie poddają się zmęczeniu ani krytyce. Gra aktorska, “udawanie innych osób”, sprawia im wiele radości. Cieszą się z najmniejszych pochwał i sukcesów. Członkowie grupy BRO pragną być ludźmi dla ludzi oraz jak najlepszymi aktorami dla swojej publiczności.

 

Wywiad ze Zbigniewem Biegajło, założycielem Teatru BRO

 Co zainspirowało Pana do założenia grupy BRO?

Założenie BRO było kolejnym etapem mojego spotkania z teatrem. To właśnie wtedy, będąc członkiem Teatru ZNAK, po raz pierwszy miałem okazję uczestniczyć w zajęciach z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Prowadziłem również pierwsze warsztaty teatralne dla tych grup. Potem, w roku 1998 przyszła propozycja założenia i samodzielnego prowadzenia nowej grupy teatralnej przy PSONI Koło w Gdyni.

Co jest dla Pana najtrudniejsze w pracy teatralnej a co najbardziej sprawia panu przyjemność?

Największe przeszkody czy opory są we mnie. Potrzebuję czasu i rozmowy z kimś, kto pozwoli mi spojrzeć na wydarzenia, które dotyczą BRO z innej perspektywy. Czasem to jest jedno pytanie lub rada, aby tę samą sytuację powtórzyć jeszcze raz, coś w niej zmieniając. Nie upierać się przy swoim. To jest trudne, ale jednocześnie inspirujące i w konsekwencji energetyczne. Wiąże się bezpośrednio z kolejnym pytaniem. Radość przynosi poczucie, że jesteśmy już w innym miejscu (czasem mam wrażenie, że stoimy w miejscu, by potem ruszyć do przodu), coś odkryliśmy, pojawiają się nowe tematy, pytania. Czas spędzony na wspólnej pracy z przeszkodami potrafi przynieść zaskakujące rozwiązania, o których na początku nie pomyśleliśmy.

Jak odbiera Pan oceny, dotyczące działania teatru?

Najważniejsze dla mnie (i dla BRO) są rozmowy, opinie, wrażenia z których wynika coś konstruktywnego. Bardzo często czuję, czy dla kogoś czas spędzony z nami ma znaczenie, wartość i z tego właśnie czerpię motywację na przyszłość do dalszej pracy. W trakcie takich rozmów pojawia się i krytyka, i pochwała. Są to również tematy do rozmów z aktorami BRO. Przeżywamy razem chwile radości, ale również momenty smutku, wynikające z krytyki. Te rozmowy są bardzo ważne, bo pozwalają nam przeżywać wspólnie różne emocje, a te wpływają na lepszy kontakt z grupą i samym sobą.

Jakie ma Pan marzenia i wizje przyszłości BRO?

Mam nadzieję na kontynuowanie działań, otwieranie się na nowe doświadczenia, współpracę z różnymi twórcami, poruszanie nowych tematów, ukazujących świat osób z niepełnosprawnościami. Chciałbym, aby poprawiły się nasze warunki pracy, także w wymiarze materialnym, a w konsekwencji, byśmy mogli stworzyć warunki do rzeczywistej pracy dla osób z niepełnosprawnościami, która przyniesie im samorealizację i spełnienie.

Z aktorami i założycielem Teatru BRO rozmawiał Marcin Słoniec.

Fotografie z przedstawień teatru BRO: Gaba Kucz.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Wspierają nas też... (we are supported by...)

Nasza strona używa plików cookies (tzw. ciasteczek) w celu zapewnienia Użytkownikom odpowiedniej funkcjonalności. Mechanizm cookies nie jest wykorzystywany do pozyskiwania jakichkolwiek informacji o użytkownikach serwisu, ani śledzenia ich nawigacji. Pliki cookies nie przechowują żadnych danych osobowych, ani innych informacji pozwalających na identyfikację Użytkowników. Niektóre elementy naszej strony łączą się z zewnętrznymi serwisami (np. YouTube), które podobnie wykorzystują pliki cookies do własnych celów. Każdy użytkownik może usunąć “ciasteczka” lub całkowicie zablokować możliwość korzystania z nich w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji zawiera nasza Polityka prywatności.

Regulamin płatności

Na stronie internetowej udostępniamy naszym Darczyńcom mechanizm płatności elektronicznych. Dostępne formy płatności to:

a. Karty płatnicze: Visa, Visa Electron, MasterCard, MasterCard Electronic, Maestro
b. Płatności online
c. Płatności mobilne BLIK

W zależności od opcji wybranej przez Darczyńcę, podmiotem świadczącym obsługę płatności online drogą elektroniczną jest PayPro S.A. (Przelewy24) lub Blue Media S.A. (pozostałe formy płatności).

W przypadku wystąpienia konieczności zwrotu środków za transakcję dokonaną przez wpłacającego kartą płatniczą przyjmujący wpłatę dokonana zwrotu na rachunek bankowy przypisany do karty płatniczej Wpłacającego.

Polityka prywatności / Ochrona danych osobowych

Polityka prywatności

Fundacja L’Arche Polska szanuje prywatność Użytkowników odwiedzających naszą stronę internetową. Gromadzone w dziennikach logów dane są wykorzystywane tylko i wyłącznie do celów administrowania serwisem. Nie identyfikujemy użytkowników strony i żadne dane identyfikacyjne nie są przekazywane do jakiegokolwiek innego podmiotu.

Gromadzenie danych

Zgodnie z przyjętą powszechnie praktyką, przechowujemy zapytania HTTP kierowane do naszego serwera. Oznacza to, że znamy publiczne adresy IP, z których Użytkownicy przeglądają treści na naszej stronie. Przeglądane zasoby identyfikowane są poprzez adresy URL w związku z tym przetwarzamy również:

  • czas nadejścia zapytania,
  • czas wysłania odpowiedzi,
  • nazwę stacji klienta – identyfikacja realizowana przez protokół HTTP,
  • informacje o błędach jakie nastąpiły przy realizacji transakcji HTTP,
  • adres URL strony poprzednio odwiedzanej przez użytkownika w przypadku gdy wejście na naszą stronę internetową nastąpiło przez odnośnik,
  • informacje o przeglądarce Użytkownika.

Przetwarzane dane nie są kojarzone z konkretnymi osobami przeglądającymi stronę. Dla poprawy jakości naszego serwisu okazjonalnie analizujemy pliki z logami.

Wykorzystywanie danych

Zebrane logi przechowywane są przez czas nieokreślony jako materiał pomocniczy służący do administrowania stroną. Informacje w nich zawarte nie są ujawniane nikomu poza osobami upoważnionymi do administrowania serwerem www. Na podstawie plików logów mogą być generowane statystyki stanowiące pomoc w administrowaniu i zarządzaniu treścią strony internetowej. Nie zawierają one żadnych cech identyfikujących osoby odwiedzające stronę.

Pliki cookies

Nasza strona używa plików cookies (tzw. ciasteczek) w celu zapewnienia Użytkownikom odpowiedniej funkcjonalności. Mechanizm cookies nie jest wykorzystywany do pozyskiwania jakichkolwiek informacji o użytkownikach serwisu, ani śledzenia ich nawigacji. Pliki cookies nie przechowują żadnych danych osobowych, ani innych informacji pozwalających na identyfikację Użytkowników. Niektóre elementy naszej strony łączą się z zewnętrznymi serwisami (np. YouTube), które podobnie wykorzystują pliki cookies do własnych celów.

Z poziomu przeglądarki internetowej wykorzystywanej przez Użytkownika możliwe jest samodzielne zarządzanie plikami cookies. m.in:

  • akceptowanie obsługi cookies, co pozwala Użytkownikowi na pełne korzystanie z możliwości oferowanych przez strony internetowe,
  • zarządzania plikami cookies na poziomie pojedynczych, wybranych przez Użytkownika stron internetowych,
  • selektywnego blokowania lub usuwania plików cookies.

Zasady szczegółowej konfiguracji i obsługi cookies w popularnych przeglądarkach internetowych można znaleźć na stronach ich twórców.

Ograniczenie lub wyłączenie w przeglądarce internetowej Użytkownika wykorzystania plików cookies może utrudnić lub uniemożliwić korzystanie z pełnej  funkcjonalności naszej strony.

Odnośniki do innych stron

Nasz serwis zawiera odnośniki do innych stron internetowych. Nie ponosimy odpowiedzialności za zasady zachowania prywatności obowiązujące na tych stronach. Rekomendujemy zapoznanie się z polityką prywatności tam ustaloną. Niniejsza polityka prywatności dotyczy tylko strony internetowej zarządzanej przez Fundację L’Arche Polska.


Ochrona danych osobowych

Podstawa prawna: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (”RODO”).

Administrator danych

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja L’Arche Polska z siedzibą pod adresem: Śledziejowice 336, 32-020 Wieliczka (zwana dalej „Fundacją”). W sprawach związanych z przetwarzaniem Państwa danych osobowych prosimy o kontakt mailowy pod adresem: fundacja@larche.org.pl.

Cel, podstawa prawna i okres przechowywania danych

Formularz dla darczyńców

Dane osobowe zbierane za pomocą tego formularza przetwarzane są w następujących celach:

  1. budżetowania działań Fundacji – podstawą prawną tego przetwarzania danych jest art. 6 ust. 1 lit. f) RODO – przepis ten pozwala na przetwarzanie danych osobowych jeżeli Fundacja ma w tym usprawiedliwiony interes. Nasz interes w przetwarzaniu danych dla tego celu polega na planowaniu finansów Fundacji. Dane będą przetwarzane w tym celu przez czas niezbędny dla planowanie;
  2. publicznych podziękowań dla darczyńców – podstawą prawną tego działania jest art. 6 ust. 1 lit f) RODO – usprawiedliwiony cel Fundacji to podziękowanie darczyńcom za ich wsparcie i zachęcenie innych osób do wsparcia Fundacji – w tym celu Fundacja publikuje listy darczyńców – w liście nie ma danych kontaktowych takich jak adres, mail czy telefon. Zwykle jest to imię i miasto. Jeżeli nie chcą Państwo być na takiej liście wystarczy zaznaczyć opcję, że „chce pozostać anonimowy” – mogą też Państwo zawsze wyrazić sprzeciw przeciw przetwarzaniu danych w tym celu, o czym piszemy niżej;
  3. budowania trwałej realizacji z darczyńcami – podstawą prawną przetwarzania danych w tym celu jest art. 6 ust. 1 lit. f) RODO – nasz usprawiedliwiony cel polega na podziękowaniu darczyńcom za wsparcie, informowaniu darczyńców o działalności Fundacji realizowanej dzięki wsparciu przez nich udzielonemu oraz zachęceniu do kontynuowania wsparcia – w tym celu Fundacja może wysłać drobne upominki, podziękowania, zaproszenia na spotkania organizowane przez Fundację i inne informacje dotyczące jej działania – jeżeli wyrazisz na to zgodę również za pośrednictwem poczty elektronicznej;
  4. realizacji obowiązków księgowych i podatkowych Fundacji związanych z uzyskanymi darowiznami – podstawą prawną przetwarzania danych w tym celu jest art. 6 ust. 1 lit. b) RODO w związku z przepisami prawa podatkowego i przepisami o rachunkowości.

Jeżeli poza złożeniem deklaracji przez formularz faktycznie dokonają Państwo wpłaty darowizny, dane z umowy darowizny lub wpłaty będą łączone z danymi w formularzu dla darczyńców dla celów nr 3. i 4.

Formularz dla kandydatów na asystentów

Dane zbierane za pomocą tego formularza przetwarzane są w celu realizacji procesu rekrutacji na stanowisko asystenta. Podstawą prawną przetwarzania danych w tym celu jest art. 6 ust. 1 lit. f) RODO, a naszym usprawiedliwionym celem jest wybór odpowiednich osób na stanowisko asystenta. W toku rekrutacji, w szczególności w czasie rozmowy kwalifikacyjnej, mogą być zbierane również inne dane osobowe.

Kontakt mailowy / Formularz kontaktowy

Jeżeli wyślą Państwo maila na adres Fundacji podany na stronie, to Państwa dane osobowe będą przetwarzane przez Fundację w celu dokonania odpowiedzi na zagadnienia poruszone przez Państwa w mailu (np. odpowiedzi na pytanie). Podstawą prawną tego przetwarzania danych jest art. 6 ust. 1 lit. f) RODO czyli usprawiedliwmy cel Fundacji polegający na zapewnieniu sprawnej komunikacji z Fundacją. W ten sam sposób są przetwarzane dane zebrane w formularzu kontaktowym.

Przysługujące Państwo prawa

Sprzeciw (art. 21 RODO)

RODO w przypadku jeżeli podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest usprawiedliwiony interes administratora (czyli art. 6 ust. 1 lit. f) RODO) pozwala osobie, której dane są przetwarzane na sprzeciwienie się dokonywaniu takich czynności.

Jeżeli dane są przetwarzane na tej podstawie dla celów marketingu bezpośredniego, to sprzeciw jest zawsze skuteczny– Fundacja nie będzie mogła dalej korzystać z tych danych dla tego celu. Jeżeli dane są przetwarzane na tej podstawie prawnej, ale dla innego celu to zgłaszając sprzeciw powinni Państwo wskazać szczególną sytuację, która powoduje, że nie chcą Państwo aby Fundacja przetwarzała Państwa dane. Fundacja w takiej sytuacji musi ocenić zasadność Państwa żądania.

Inne prawa

Mogą Państwo:

  1. żądać dostępu do sowich danych osobowych oraz uzyskać ich kopię (art. 15 RODO)

    Oznacza to, że mogą Państwo dowiedzieć się od nas czy przetwarzamy Państwa dane a jeżeli tak to również: po co je przetwarzamy (cele), jakie dane przetwarzamy (kategorie danych) komu je udostępniamy (kategorie odbiorców lub odbiorcy danych) o przysługujących Państwu uprawnieniach związanych z przetwarzaniem przez nas danych, o tym jak długo będziemy te dane przetwarzać (okres lub sposób ustalenia tego okresu). Uprawnienie to obejmuje również prawo do uzyskania przez Państwo od nas kopii informacji jakie posiadamy.
    Gdybyśmy dokonywali zautomatyzowanego podejmowania decyzji w tym profilowania Państwa na podstawie posiadanych danych lub przekazywali Państwa dane poza obszar Europejskiego Obszaru Gospodarczego musielibyśmy również o tym Państwa informować, ale takich działań nie podejmujemy.

  2. sprostować swoje dane (art. 16 RODO)

    Oznacza to, że jeżeli w zasobach informacji jakie o Państwu posiadamy jest błąd, możecie Państwo od nas żądać sprostowania tego błędu. Mogą też Państwo przekazać nam dodatkowe dane, jeżeli uważają Państwo, że dane jakie są niekompletne. Natomiast w tym drugim przypadku to Fundacja będzie oceniać czy rzeczywiście dla celu przetwarzania potrzebujemy dodatkowych danych.

  3. żądać usunięcia danych osobowych (tzw. prawo do bycia zapomnianym) (art. 17 RODO)

    Oznacza to, że mogą Państwo żądać od nas, abyśmy usunęli dane jakie o Państwu posiadamy. Aby mogli Państwo skorzystać z tego uprawnienia konieczne jest, aby występowała jedna z poniższych okoliczności:

    1. Państwa dane osobowe nie są już niezbędne do celów, w których zostały zebrane lub w inny sposób przetwarzane;
    2. cofnęli Państwo zgodę, na której opiera się przetwarzanie i nie ma innej podstawy prawnej przetwarzania;
    3. wnieśli Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych osobowych i sprzeciw ten był skuteczny;
    4. Państwa dane osobowe były przetwarzane niezgodnie z prawem;
    5. Państwa dane osobowe muszą zostać usunięte w celu wywiązania się z obowiązku prawnego Fundacji.
  4. żądać ograniczenia przetwarzania danych (art. 18 RODO)

    Oznacza to, że w określonych przypadkach mogą Państwo od nas żądać, abyśmy przechowywali Państwa dane, ale bez dodatkowej zgody nie dokonywali na niż żadnych innych czynności.
    Przypadki o jakich mowa wyżej to:

    1. kwestionowanie przez Państwa prawidłowości danych jakie posiadamy – na czas potrzebny Fundacji do sprawdzenia tych danych;
    2. wniesienia przez Państwa sprzeciwu wobec przetwarzania danych – na czas potrzebny Fundacji do ustalenia zasadności sprzeciwu;
    3. sytuacja kiedy Fundacja nie potrzebuje już Państwa danych, ale Państwo potrzebują tych danych dla ustalenia, dochodzenia i obrony roszczeń;
    4. sytuacja kiedy okazałoby się, że Fundacja przetwarza dane niezgodnie z prawem, ale zamiast usunięcia danych żądają Państwo ograniczenia ich przetwarzania;

Mają też Państwo prawo do wniesienia skargi do organu nadzoru – jest nim Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Odbiorcy danych

Odbiorcami Państwa danych mogą być podmioty zapewniające Fundacji obsługę IT (serwery, poczta elektroniczna, zewnętrzni informatycy), doradcy i współpracownicy Fundacji (np. księgowi, prawnicy, podmioty wspierające procesy rekrutacji lub obsługi darowizn) oraz podmioty świadczące usługi pocztowe lub kurierskie.

Dobrowolność podania danych

Podanie przez Państwa danych poprzez formularz dostępny na stronie jest dobrowolne. Niepodanie danych w formularzu dla kandydatów na asystentów może spowodować brak możliwości wzięcia przez Państwa udziału w postępowaniu rekrutacyjnym.

Podobnie podanie danych przy wysyłaniu maila do Fundacji jest dobrowolne, ale niepodanie danych może spowodować brak możliwości odpowiedzi lub rozpatrzenia kwestii podniesionych w wiadomości.