Teatr BRO – zabawa i wysiłek udawania

TEATR Biuro Rzeczy Osobistych – BRO

O Teatrze BRO dowiedziałem się w zeszłym, 2019 roku, kiedy zostałem zaproszony na spektakl „Hamlet uczta”, w którym występowali moi przyjaciele z niepełnosprawnością.  Obserwując grę aktorską, zastanawiałem się nad treścią sztuki, ale także uświadomiłem sobie, jak bardzo ja sam, mimo ośmioletniego zaangażowania w L’Arche, nie doceniam artystycznych możliwości osób z niepełnosprawnością intelektualną. Do dziś jestem pod wrażeniem ich występu.

Na stronie internetowej wyczytałem, że Teatr Biuro Rzeczy Osobistych został założony w Gdyni, w 1998 roku przez pana Zbigniewa Biegajło i jest przez niego prowadzony do dziś. W teatrze grają – między innymi – aktorzy z niepełnosprawnością intelektualną.

„Tworzony przez nich teatr to nie tylko terapia, ale również działalność artystyczna otwarta na spotkanie z publicznością. Na chwilę obecną grupa liczy ośmiu stałych aktorów i gościnne osoby pochodzące z terenów Gdyni. Teatr prowadzi zajęcia warsztatowe, próby i pokazy spektakli, otwarte zajęcia teatralne prowadzone przez niepełnosprawnych aktorów oraz letnie obozy teatralne. Zespół dąży do usamodzielnienia i zaistnienia jako grupa poprzez realizację spektakli, pozwalających na odbiór i ocenę w kategorii sztuki. W trakcie swojego istnienia BRO zrealizowało kilkanaście spektakli oraz brało udział w realizacji filmów dokumentalnych i fabularnych, współpracując z uznanymi twórcami.”

Intrygowało mnie bardzo, jak sami aktorzy przeżywają swój udział w grupie teatralnej. Przeprowadziłem zatem wywiad z pięciorgiem moich przyjaciół należących do grupy inicjatywnej L’Arche Gdynia, którzy są członkami Teatru BRO. Niektóre odpowiedzi bardzo mnie zaskoczyły i dały mi do myślenia.

Oliwia Cubala (31 lat), jest w grupie od lat siedmiu. Kiedy trafiła na scenę, znalazła wielu znajomych, którzy ją akceptują, nawet kiedy bywa dla nich nieznośna. Grając w przedstawieniach, czuje dużą odpowiedzialność i tremę.

 

„Trochę się denerwuję, nie wiem, dlaczego. Czasem czuję dyskomfort.

Nie jest łatwo być aktorką i wystąpić przed publicznością.”

 

Kiedy rola jest trudna, a nadmiar pracy bywa męczący, miewa chwile słabości. Wspierana przez rodziców i przyjaciół, mówi sobie, że po prostu musi iść do przodu. Ogromną radość sprawia jej przebieranie się w różne stroje i robienie makijażu. Kiedy po spektaklu widzi klaszczących i wiwatujących widzów, za każdym razem czuje się zaskoczona, przepełniona energią i zadowoleniem. Oliwia wiąże swoje marzenia ze sceną. Ma nadzieję zostać w przyszłości piosenkarką i tancerką. Chce bardzo wydać kiedyś własną książkę.

Trzydziestosześcioletni Ariel Wojtanik jest w grupie teatralnej od 6-ciu lat. Wspierany przez swoją rodzinę i bliskich cieszy się, że jest aktorem. Dużo trudności sprawia mu czytanie i czasem obawia się, że może mu coś nie wyjść na scenie. Krytykę przyjmuje z pokorą, a pochwałę z dumą. Twierdzi też, że rzadko czuje się przepracowany i chętnie podjąłby się jeszcze większej odpowiedzialności.

 

„Jest luz, trzeba wrzucić dużo luzu i trzeba wrócić do domu, by odpocząć”

Tomasz Macniak (48 lat), jest w Teatrze BRO od samego początku.  Bardzo cieszy się, że jest aktorem. Cała grupa jest dla niego ważna i bardzo sobie ceni wspólne występowanie na scenie.

„Gramy jako zespół.”

 

W swojej teatralnej karierze poznał wielu utalentowanych aktorów, którzy inspirują go do motywowania grupy, aby razem grali coraz lepiej. Dużo czasu zajmuje mu nauka tekstów do licznych spektakli i przez to czuje stres. Choć bywa zły, kiedy coś nie wyjdzie i kiedy słyszy krytykę, to pochwały przyjmuje ze skromnością.

„Trzeba grać każdego, kogo każą, nie można narzekać.”

Czterdziestoletnia Anna Kujawska dołączyła do teatru w 2004 roku. Z początku bała się, że ludzie, z którymi przyjdzie jej pracować, zawiodą jej zaufanie. Z czasem jednak przekonała się, że to właśnie współpraca z nimi daje jej największą satysfakcję.

„Na początku było tak, że trochę się bałam, ale koledzy mi pomogli, przekonali mnie.”

Nigdy nie była zmęczona spektaklami czy próbami, a wręcz przeciwnie, czuła się po nich bardzo ożywiona, nawet jeśli aktywność przy produkcji filmów potrafiła być wyczerpująca. Gra bardzo ją cieszy i nie może się doczekać premiery filmu, nad którym obecnie pracuje. Przed występami na scenie czasem boi się, że może czegoś zapomni, chociaż do tej pory wszystko jej się udawało. Doświadczenie aktorskie buduje w niej pewność siebie i być może dlatego potrafi zachować spokój ducha, słysząc czasem krytyczne uwagi. Anna marzy również o tym, by spotkać aktora grającego Bohuna w „Ogniem i mieczem”. Zaznacza jednak, że oba pragnienia mogą okazać się dla niej bardzo trudne do zrealizowania.

Adam Siekierzyński (44 lata) już dwudziesty rok zajmuje się aktorstwem. Ta branża spodobała mu się od samego początku.

 „Poczułem, że to fajna rzecz, być aktorem, pokazać się dla ludzi.

Jest to zabawa udawania.”

 

Dużo pracy, praktyczne ćwiczenia oddechowe i emisji głosu, które czasem wykonywane są nawet podczas posiłków, ciągłe powtórki i niewiele odpoczynku bywają trudne, ale nie zniechęca to Adama do występowania na scenie. Chciałby mieć zawsze siły do pracy i być zadowolonym z życia. Radość sprawiają mu nagrody, np. dyplom, ale ważniejsze są dla niego uśmiechy na twarzach ludzi.

 

„Można się pokazać ludziom osobiście, nie tylko duchowo, ale osobiście.

Ludzie czasem mogą popatrzeć, a potem poplotkować, popisać w Internecie.”

 

Adam nie poddaje się krytyce ani tremie przed występami. Przyznaje jednak, że kiedyś poczuł stres, gdy zdarzyło mu się zapomnieć tekstu i musiał sam coś wymyśleć.

W publikacjach na stronie Teatru znalazłem współbrzmiącą z wypowiedziami aktorów opinię: „Teatr BRO udowadnia, że niepełnosprawność nie jest przeszkodą w osiąganiu wysokiego poziomu pracy artystycznej. Aktorzy nie tylko uczestniczą w życiu kulturalnym, ale także kreują swój nowy wizerunek jako osób aktywnych i twórczych. Stale odkrywają swoje mocne strony i dzięki temu wzrasta ich poczucie własnej wartości.”

Faktycznie, kiedy rozmawiałem z członkami teatru, widoczna była ich duma i wszyscy wyrażali chęć dalszego rozwijania się w sztuce aktorskiej. Dzięki teatrowi uczą się, jak być zgranym zespołem nie tylko na scenie, ale i poza nią. Mimo wielu trudności, z jakimi się zmagają, nie poddają się zmęczeniu ani krytyce. Gra aktorska, “udawanie innych osób”, sprawia im wiele radości. Cieszą się z najmniejszych pochwał i sukcesów. Członkowie grupy BRO pragną być ludźmi dla ludzi oraz jak najlepszymi aktorami dla swojej publiczności.

 

Wywiad ze Zbigniewem Biegajło, założycielem Teatru BRO

 Co zainspirowało Pana do założenia grupy BRO?

Założenie BRO było kolejnym etapem mojego spotkania z teatrem. To właśnie wtedy, będąc członkiem Teatru ZNAK, po raz pierwszy miałem okazję uczestniczyć w zajęciach z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Prowadziłem również pierwsze warsztaty teatralne dla tych grup. Potem, w roku 1998 przyszła propozycja założenia i samodzielnego prowadzenia nowej grupy teatralnej przy PSONI Koło w Gdyni.

Co jest dla Pana najtrudniejsze w pracy teatralnej a co najbardziej sprawia panu przyjemność?

Największe przeszkody czy opory są we mnie. Potrzebuję czasu i rozmowy z kimś, kto pozwoli mi spojrzeć na wydarzenia, które dotyczą BRO z innej perspektywy. Czasem to jest jedno pytanie lub rada, aby tę samą sytuację powtórzyć jeszcze raz, coś w niej zmieniając. Nie upierać się przy swoim. To jest trudne, ale jednocześnie inspirujące i w konsekwencji energetyczne. Wiąże się bezpośrednio z kolejnym pytaniem. Radość przynosi poczucie, że jesteśmy już w innym miejscu (czasem mam wrażenie, że stoimy w miejscu, by potem ruszyć do przodu), coś odkryliśmy, pojawiają się nowe tematy, pytania. Czas spędzony na wspólnej pracy z przeszkodami potrafi przynieść zaskakujące rozwiązania, o których na początku nie pomyśleliśmy.

Jak odbiera Pan oceny, dotyczące działania teatru?

Najważniejsze dla mnie (i dla BRO) są rozmowy, opinie, wrażenia z których wynika coś konstruktywnego. Bardzo często czuję, czy dla kogoś czas spędzony z nami ma znaczenie, wartość i z tego właśnie czerpię motywację na przyszłość do dalszej pracy. W trakcie takich rozmów pojawia się i krytyka, i pochwała. Są to również tematy do rozmów z aktorami BRO. Przeżywamy razem chwile radości, ale również momenty smutku, wynikające z krytyki. Te rozmowy są bardzo ważne, bo pozwalają nam przeżywać wspólnie różne emocje, a te wpływają na lepszy kontakt z grupą i samym sobą.

Jakie ma Pan marzenia i wizje przyszłości BRO?

Mam nadzieję na kontynuowanie działań, otwieranie się na nowe doświadczenia, współpracę z różnymi twórcami, poruszanie nowych tematów, ukazujących świat osób z niepełnosprawnościami. Chciałbym, aby poprawiły się nasze warunki pracy, także w wymiarze materialnym, a w konsekwencji, byśmy mogli stworzyć warunki do rzeczywistej pracy dla osób z niepełnosprawnościami, która przyniesie im samorealizację i spełnienie.

Z aktorami i założycielem Teatru BRO rozmawiał Marcin Słoniec.

Fotografie z przedstawień teatru BRO: Gaba Kucz.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Wspierają L'Arche Polska (L'Arche Poland is supported by)

Regulamin płatności

Na stronie internetowej udostępniamy naszym Darczyńcom mechanizm płatności elektronicznych. Dostępne formy płatności to:

a. Karty płatnicze: Visa, Visa Electron, MasterCard, MasterCard Electronic, Maestro
b. Płatności online
c. Płatności mobilne BLIK

Podmiotem świadczącym obsługę płatności online drogą elektroniczną jest Autopay S.A..

W przypadku wystąpienia konieczności zwrotu środków za transakcję dokonaną przez wpłacającego kartą płatniczą przyjmujący wpłatę dokonana zwrotu na rachunek bankowy przypisany do karty płatniczej Wpłacającego.

Nasza strona używa plików cookies (tzw. ciasteczek) w celu zapewnienia Użytkownikom odpowiedniej funkcjonalności. Mechanizm cookies nie jest wykorzystywany do pozyskiwania jakichkolwiek informacji o użytkownikach serwisu, ani śledzenia ich nawigacji. Pliki cookies nie przechowują żadnych danych osobowych, ani innych informacji pozwalających na identyfikację Użytkowników. Niektóre elementy naszej strony łączą się z zewnętrznymi serwisami (np. YouTube lub Google Maps), które podobnie wykorzystują pliki cookies do własnych celów. Każdy użytkownik może usunąć „ciasteczka” lub całkowicie zablokować możliwość korzystania z nich w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji zawiera nasza Polityka prywatności.

Polityka prywatności / Ochrona danych osobowych

POLITYKA PRYWATNOŚCI  
Fundacji  L’Arche 

1. Wprowadzenie

Fundacja L’Arche szanuje prywatność Użytkowników odwiedzających naszą stronę internetową. Gromadzone dane wykorzystywane są wyłącznie do celów administrowania serwisem oraz jego prawidłowego funkcjonowania. Nie identyfikujemy użytkowników strony na podstawie logów serwera, a żadne dane identyfikacyjne nie są przekazywane do podmiotów nieuprawnionych. Niniejsza polityka prywatności dotyczy wyłącznie strony internetowej zarządzanej przez Fundację. 

2. Administrator danych

Status administratorów w rozumieniu przepisów ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (dalej: „RODO”) przysługuje nam, czyli Fundacji L’Arche Polska z siedzibą pod adresem: Śledziejowice 336, 32-020 Wieliczka, KRS: 0000054452.
W dalszej części Polityki prywatności piszemy o sobie w pierwszej osobie lub określamy się jako 
„Administrator” lub „my”. 
Możesz skontaktować się z nami: 

  • listownie: Śledziejowice 336, 32-020 Wieliczka 

Wyznaczyliśmy również inspektora ochrony danych osobowych, z którym możesz skontaktować się pod adresem e-mail: iodo@larche.org.pl 

3. Cele, podstawy prawne, zakresy przetwarzania danych i okresy przechowywania danych

Administrator przetwarza Twoje dane w następujących celach: 

3.1. Korzystanie ze strony internetowej 

    • Zakres: dane techniczne (adres IP, data i czas połączenia, typ przeglądarki, system operacyjny, logi systemowe).  
    • Podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadniony interes – zapewnienie działania strony, bezpieczeństwa systemów). 
    • Okres: do 12 miesięcy lub krócej – zgodnie z polityką logów serwera.

 

3.2. Rekrutacja przez formularz kontaktowy 

    • Zakres: imię, nazwisko, e-mail, treść wiadomości, CV, inne dane dobrowolnie podane. 
    • Podstawa: art. 6 ust. 1 lit. c RODO – w zakresie danych osobowych wskazanych  w przepisach prawa pracy (m.in. art. 22¹ Kodeksu pracy), art. 6 ust. 1 lit. a RODO – w przypadku przekazania dodatkowych danych osobowych, niewymaganych przepisami prawa, art. 6 ust. 1 lit. f RODO – jeżeli dane będą przetwarzane w celu ochrony prawnie uzasadnionych interesów administratora (np. obrona przed roszczeniami).  
    • Okres: 12 miesięcy od zakończenia korespondencji lub w przypadku rekrutacje cyklicznych do końca bieżącego procesu rekrutacji + 3 lata na obronę przed roszczeniami. 

 

3.3. Zgłoszenie wysłane przez formularz kontaktowy  

    • Zakres: imię, nazwisko, e-mail, treść wiadomości, inne dane dobrowolnie podane. 
    • Podstawa: art. 6 ust. 1 lit. f RODO (kontakt w sprawach zgłoszeń) lub art. 6 ust. 1 lit. b (działania przed zawarciem umowy – gdy dotyczy). 
    • Okres: 12 miesięcy od zakończenia korespondencji. 

 

3.4. Wpłata darowizny na rzecz Fundacji/Zakup biletów na wydarzenia organizowane przez Fundację / rejestracja na wydarzenia organizowane przez Fundację 

    • Zakres: imię, nazwisko, e-mail, numer telefonu, dane płatności, dane adresowe, dane uczestnictwa. 
    • Podstawa: art. 6 ust. 1 lit. b RODO (realizacja umowy), a w zakresie rozliczeń – art. 6 ust. 1 lit. c (obowiązek prawny), art. 6 ust. 1 lit. f (przekazanie podziękowań darczyńcom) w sytuacji przekazywania podziękowań masz prawo do zgłoszenia swojego sprzeciwu wobec przetwarzania w tym celu.  
    • Okres: 
      • dokumenty księgowe – 5 lat od końca roku podatkowego, 
      • pozostałe dane – do upływu przedawnienia roszczeń. 

 

3.5. Newsletter / komunikacja marketingowa 

    • Zakres: imię, nazwisko, e-mail. 
    • Podstawa: art. 6 ust. 1 lit. a RODO (zgoda osoby). 
    • Okres: do czasu wycofania zgody. 

 

3.6. Zgoda na rozpowszechnianie wizerunku 

    • Zakres: wizerunek w formie zdjęć, nagrań wideo, nagrań audio z wydarzeń. 
    • Podstawa: art. 6 ust. 1 lit. a RODO (zgoda osoby). 
    • Okres: do czasu wycofania zgody lub usunięcia materiałów. 

 

3.7. Cele archiwalne i dowodowe 

    • Zakres: dane wynikające z komunikacji, dokumentów, zgłoszeń. 
    • Podstawa: art. 6 ust. 1 lit. f (ochrona przed roszczeniami). 
    • Okres: do 6 lat. 

 

4. Odbiorcy danych

 Przy przetwarzaniu Twoich danych osobowych korzystamy z usług zewnętrznych dostawców, którym przekazujemy dane osobowe. Podmioty te działają na nasze zlecenie i w naszym imieniu, są to: 

  • firmy świadczące usługi IT, hosting i serwis strony, 
  • firmy księgowe, rozliczeniowe lub biura rachunkowe, 
  • operatorzy płatności (jeżeli dotyczy), 
  • podmioty obsługujące newsletter lub system rezerwacji biletów, 
  • fotografowie/twórcy wideo (jeżeli wykonują usługę w imieniu Fundacji), 
  • podmioty świadczące usługi pocztowe lub kurierskie, 
  • organy publiczne np.: organy nadzorcze, sądy lub urzędy w zakresie niezbędnym do zapewnienia zgodności z prawem właściwym lub wykonywania, dochodzenia lub obrony praw, jeżeli jest to prawnie dozwolone. 

Z każdym podmiotem zawarta jest umowa powierzenia przetwarzania danych, jeżeli jest to wymagane 

5. Dobrowolność podania danych

Podanie przez Ciebie danych jest: 

  • dobrowolne, ale konieczne do obsługi formularza kontaktowego, newslettera wpłaty darowizny lub zakupu biletów, udziału w rekrutacji 
  • w zakresie danych technicznych – automatyczne podczas korzystania ze strony. 

Pamiętaj jednak, że bez podania Twoich danych kontaktowych możemy nie być w stanie rozwiązać przedstawionej przez Ciebie sprawy. 

6. Przekazywanie danych od Państw trzecich

Korzystamy z narzędzi dostarczanych przez Google LLC, YouTube LLC oraz Meta Platforms Inc. W związku z tym dane mogą być przekazywane do państw trzecich (USA). Transfer odbywa się na podstawie standardowych klauzul umownych (SCC) zatwierdzonych przez Komisję Europejską oraz dodatkowych środków bezpieczeństwa zapewnianych przez dostawców. 

7. Prawa osób, których dane dotyczą

Przetwarzamy Twoje dane osobowe, dlatego: 

  • masz prawo dostępu do Twoich danych osobowych, 
  • możesz dokonywać ich sprostowania, 
  • masz prawo do przenoszenia danych 
  • możesz żądać usunięcia Twoich danych osobowych, gdy pozwala na to RODOprzepisy prawa, 
  • masz prawo ograniczenia przetwarzania, w zakresie określonym w RODO 
  • masz prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych 
  • masz prawo do wycofania zgody w dowolnym momencie – jeżeli dane przetwarzane są na podstawie zgody; wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania sprzed jej wycofania. 

Chcesz skorzystać z Twoich praw lub dowiedzieć się o nich więcej? Skontaktuj się z nami. Najlepiej pocztą elektroniczną na adres … Wszystkie nNasze dane kontaktowe znajdziesz powyżej. 

Skarga na przetwarzanie danych osobowych 

Przysługuje Ci prawo do złożenia skargi do organu nadzorczego, w szczególności w państwie członkowskim, w którym Państwo zamieszkują lub w którym miało miejsce domniemane naruszenie, jeżeli uważacie, że przetwarzanie dotyczących danych osobowych narusza ogólne rozporządzenie o ochronie danych.  

Organem nadzorczym do którego skarga może zostać złożona, właściwym dla kraju siedziby Administratora, tj. Rzeczpospolitej Polskiej, jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a jego strona internetowa dostępna jest pod tym adresem: https://uodo.gov.pl/. 

8. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji i profilowanie

Administrator nie stosuje profilowania ani zautomatyzowanego podejmowania decyzji wywołującego skutki prawne wobec Użytkowników. 

 


POLITYKA COOKIES 
Fundacji L’Arche Polska 

 

1. Czym są pliki cookies?

Pliki cookies to niewielkie pliki tekstowe zapisywane na Twoim urządzeniu podczas korzystania z naszej strony internetowej. Zawierają informacje niezbędne do prawidłowego działania strony, analizy statystyk i dostosowywania treści. Cookies nie służą identyfikacji Użytkownika jako osoby – mogą jednak być powiązane z innymi informacjami i wówczas mogą stanowić dane osobowe. 

2. Kto jest administratorem danych?

Administratorem danych zbieranych poprzez pliki cookies jest: 

Fundacja L’Arche Polska 
Śledziejowice 336, 32-020 Wieliczka 
KRS: 0000054452 
adres email: fundacja@larche.org.pl 

W niektórych przypadkach dane mogą być również przetwarzane przez podmioty, których narzędzia są używane na stronie (np. Google, Meta). Szczegóły poniżej. 

3. Jakie cookies stosujemy?

3.1. Cookies niezbędne 

Niezbędne do prawidłowego działania strony, umożliwiają m.in.: 

    • wyświetlanie treści, 
    • bezpieczeństwo serwisu, 
    • obsługę formularzy, 
    • podstawowe funkcje platformy. 

Te pliki instalujemy bez Twojej zgody, zgodnie z prawem. 

3.2. Cookies analityczne (Google Analytics) – wymagają zgody 

Używamy Google Analytics do mierzenia statystyk odwiedzin i zapewnienia prawidłowego działania strony. 

Dane mogą obejmować: 

    • adres IP (zanonimizowany), 
    • dane o urządzeniu i przeglądarce, 
    • aktywność na stronie, 
    • przybliżone dane geograficzne (kraj/region). 

Podstawa prawna: Twoja zgoda (art. 6 ust. 1 lit. a RODO). 
Możesz ją wycofać w każdej chwili. 

3.3. Cookies marketingowe (Meta Pixel) – wymagają zgody 

Meta Pixel (Facebook) służy do: 

    • mierzenia skuteczności reklam, 
    • tworzenia statystyk odwiedzin, 
    • kierowania treści marketingowych. 

Podstawa prawna: Twoja zgoda (art. 6 ust. 1 lit. a RODO). 
Dane mogą być przesyłane do USA – zgodnie ze standardowymi klauzulami umownymi (SCC). 

3.4. Cookies związane z wideo YouTube – wymagają zgody 

Na stronie mogą być osadzone filmy z serwisu YouTube. YouTube może pobierać cookies w celu: 

    • wyświetlenia materiału, 
    • analizy statystyk odtworzeń, 
    • personalizacji treści w serwisie YouTube. 

Filmy powinny być osadzane w trybie „bez ciasteczek” (youtube-nocookie.com), ale YouTube i tak może przetwarzać dane Użytkownika. 

Podstawa prawna: Twoja zgoda (art. 6 ust. 1 lit. a RODO). 
Dane mogą być przesyłane do USA – zgodnie ze standardowymi klauzulami umownymi (SCC). 

3.5. Cookies Newsletter (MailerLite) – wymagają zgody 

Jeśli zapisujesz się do newslettera, MailerLite może ustawić cookies związane z: 

    • funkcjonowaniem formularza zapisu, 
    • potwierdzeniem zgody, 
    • monitorowaniem otwarć maili (jeśli wyrazisz zgodę). 

Podstawa prawna: Twoja zgoda (art. 6 ust. 1 lit. a RODO). 

4. Czy dane są przekazywane do państw trzecich?

Tak – narzędzia, których używamy (Google Analytics, YouTube, Meta Pixel, MailerLite), mogą przekazywać dane poza EOG, w szczególności do USA. 

Transfery odbywają się na podstawie: 

  • standardowych klauzul umownych (SCC), 
  • mechanizmów oferowanych przez dostawców usług, 
  • dodatkowych zabezpieczeń technicznych. 

 

5. Jak długo przechowujemy cookies?

Rodzaj plików 

Okres przechowywania 

Niezbędne 

od sesji do 12 miesięcy 

Analityczne 

1 dzień – 24 miesiące 

Marketingowe 

1 dzień – 24 miesiące 

YouTube 

zgodnie z polityką Google 

MailerLite 

zgodnie z polityką MailerLite 

  

6. Jak zarządzać plikami cookies?

Masz możliwość: 

  • zaakceptowania wszystkich cookies, 
  • odrzucenia cookies nie niezbędnych, 
  • dostosowania ustawień w banerze cookies, 
  • usunięcia cookies w swojej przeglądarce. 

Instrukcje zarządzania dla popularnych przeglądarek: 

  • Chrome: Ustawienia → Prywatność i bezpieczeństwo → Pliki cookie 
  • Firefox: Opcje → Prywatność i bezpieczeństwo → Ciasteczka i dane stron 
  • Safari: Preferencje → Prywatność 
  • Edge: Ustawienia → Pliki cookie i uprawnienia witryn 

Wycofanie zgody nie wpływa na legalność przetwarzania sprzed jej wycofania. 

7. Informacja o banerze cookies

Na naszej stronie stosujemy baner cookies, który: 

  • umożliwia akceptację lub odrzucenie cookies marketingowych i analitycznych, 
  • pozwala na zmianę preferencji w każdej chwili, 
  • działa zgodnie z wytycznymi UODO oraz EROD. 

Niezbędne pliki cookies instalowane są automatycznie, pozostałe — wyłącznie po wyrażeniu zgody. 

8. Zmiany Polityki cookies

Niniejsza Polityka może być aktualizowana w przypadku zmian technologicznych, prawnych lub funkcjonalnych. O istotnych zmianach poinformujemy Użytkowników.