Nasza Fundacja otrzymała III MIEJSCE I BRĄZOWY MEDAL W XV EDYCJI KONKURSU LODOŁAMACZE 2020, w kategorii: instytucja. Nagroda została nam wręczona 17 września podczas Gali Regionalnej Jubileuszowej XV edycji Konkursu Lodołamacze 2020, która miała miejsce w Filharmonii w Kielcach. Mamy więc statuetkę Lodołamacza, czyli za takiego zostaliśmy uznani.
Cieszymy się niezmiernie z nagrody, ale mamy świadomość, że używamy pewnych narzędzi czy sposobów na łamanie lodów obojętności od wielu już lat. Opisaliśmy je w ten sposób na potrzeby wspomnianego konkursu:
„Kultura naszej organizacji jest budowana na włączaniu osób z niepełnosprawnością w realizację celów Fundacji, a nie na traktowaniu tychże osób tylko jako podopiecznych Fundacji czy jej beneficjentów.
Nasza działalność skupia się na prowadzeniu:
DOMÓW – WSPÓLNOT TYPU RODZINNEGO – LODOŁAMACZ TRADYCYJNEGO SYTEMU WSPARCIA OPARTEGO NA JEDNOSTRONNEJ RELACJI OPIEKUN –PODOPIECZNY.
Podstawowy model wspólnot L’Arche oparty jest na budowaniu wspólnoty jako domu, w którym panują relacje zbliżone do panujących w rodzinie […]. W modelu tym zarówno osoby z niepełnosprawnością intelektualną, jak i towarzyszący im asystenci mieszkają pod jednym dachem i wspólnie organizują prowadzenie domu, pomagając sobie nawzajem w czynnościach życia codziennego […]. Mieszkańcy domu mają możliwość być postrzegani przez ludzi, wśród których żyją jako pełnowartościowi członkowie lokalnych społeczności. Często bowiem to osoby z niepełnosprawnością angażują się w działalność charytatywną na rzecz innych, podejmują wolontariat lub pracę na otwartym rynku pracy, są chętne do służenia innym swymi darami, czyli zasobami.
Inne pole działalności fundacji, to:
DZIAŁANIA EDUKACYJNE I FORMUJĄCE POSTAWY – TO LODOŁAMACZ UPRZEDZEŃ I STEREOTYPÓW ADRESOWANY DO NAJMŁODSZYCH I TROCHĘ WIĘKSZYCH, bo czym skorupka nasiąknie za młodu….
Doświadczanie sytuacji dyskryminujących i świadomość niedostatecznych działań w tym obszarze zmobilizowały Fundację 8 lat temu do rozpoczęcia działalności edukacyjno-wychowawczej wśród dzieci i młodzieży w szkołach. Wychodziliśmy z założenia, że zmiana postaw może nastąpić poprzez osobiste doświadczenia w wyniku dostarczania informacji, oddziaływania na emocje oraz uczenia się nowych zachowań. W 2019 r. zrealizowaliśmy 183 zajęć edukacyjnych dla około 5600 uczestników. Warsztaty są odpowiedzią na zapotrzebowanie zgłaszane przez nauczycieli i pedagogów, ponieważ w ich ocenie, skutecznie rozbijają negatywne stereotypy, dotyczące osób z niepełnosprawnością, które są jedną z najważniejszych przyczyn marginalizacji tych osób w życiu społecznym oraz w środowiskach lokalnych.
Edukacja jest uzupełniona działaniami o charakterze wolontariatu, angażującymi dzieci i młodzież we wspólne aktywności z niepełnosprawnymi intelektualnie mieszkańcami domów L’Arche z udziałem asystentów. Spędzony twórczo i przyjemnie czas jest osobistym praktykowaniem inkluzji oraz praktycznym wkładem w budowanie bardziej zintegrowanego i sprawiedliwego społeczeństwa, w którym osoby z niepełnosprawnością nie są marginalizowane i docenia się ich wartość w środowiskach lokalnych.”
Cenimy sobie te lodołamacze i cieszymy się, że nasze działania zostały docenione w tegorocznej edycji konkursu. Gratulujemy wszystkim laureatom, zwłaszcza że w tym roku znów mieliśmy rekordową liczbę zgłoszonych organizacji, a każda z nich naprawdę ma się czym pochwalić. Razem budujemy lepszy świat… dla nas wszystkich!